500 miljoner till MatHem efter ny investeringsrunda

PUBLICERAD: 14 februari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Lidia Oshlyansky och Nina Jönsson är nya ledamöter i MatHems styrelse.

I en ny investeringsrunda för MatHem går AMF in med 280 miljoner kronor och blir 10-procentig ägare. Även de befintliga ägarna Kinnevik, Verdane och Clas Ohlson går in med ytterligare investeringar i bolaget.

Genom investeringen på 280 miljoner blir AMF MatHems tredje största aktieägare med en ägarandel om 10 procent. Huvudägaren Kinnevik går också in med 150 miljoner och landar på en ägarandel på 36 procent. I investeringsrundan utökar även de befintliga ägarna Verdane och Clas Ohlson sina investeringar i MatHem.

”Vi delar Kinneviks övertygelse om MatHems möjlighet att vara en transformativ kraft i sin sektor och ser fram emot att vara en ledande investerare i bolaget tillsammans med Kinnevik. Vi är mycket imponerade av det starka teamet på MatHem och bolagets planer för framtiden”, säger Anders Oscarsson, Aktiechef på AMF.

Samtidigt utökar MatHem sin styrelse med två nya ledamöter. Lidia Oshlyansky har idag en roll som Chief Product Officer på fintech-bolaget Dreams. Hennes tidigare erfarenhet omfattar bland annat Spotify och Google och hon har gedigen kompetens inom digitala användarupplevelser och produktledning.

Nina Jönsson, som inom kort väljs in i styrelsen, är till vardags Group CEO på HL Display, som är en ledande leverantör av butikslösningar i internationell dagligvaruhandel. Nina har bland annat gedigen affärskompetens och breda internationella erfarenheter från Procter & Gamble och Ica Sverige AB, där hon varit ansvarig för inköp och sortiment.

”Vi är väldigt glada över att få in både Lidia och Nina till MatHems styrelse. Deras omfattande och långa erfarenheter ligger inom områden som är otroligt relevanta för MatHems verksamhet, och vi ser mycket fram emot deras bidrag till MatHems utveckling framåt”, säger Andreas Bernström, Styrelseordförande i MatHem.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx