Klimato tar in miljoner för att expandera i Europa

PUBLICERAD: 11 februari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Klimatos grundare: Anton Unger, Philip Claesson, Henric Hansson och Christoffer Connée.

I Klimatos verktyg kan restauranger beräkna och märka klimatpåverkan på sin meny, sätta klimatmål, hitta förbättringsområden och följa sina framsteg för att minska sina utsläpp. Applikationen lanserades under 2019 och bolaget har redan flera stora kunder i Sverige och Norge, som Clarion Sign, Bastard Burgers och Sodexo.

Nu ska bolaget in i England och flera brittiska kunder är på ingång, bland andra University College of London och flera andra engelska universitet.

Inför expansionen har Klimato tagit in 2,6 miljoner i kapital från affärsänglar. Anders Lindell är en av investerarna:

”Jag har länge saknat ett verktyg för redovisning av miljö- och klimatpåverkan inom livsmedelsbranschen. Klimato erbjuder just ett sådant verktyg, och med tanke på vikten av klimatarbete, inte minst från privata företag, är jag övertygad om att bolagets potential är mycket stor.”

Bastard Burgers har sedan januari 2019 sänkt sin genomsnittliga klimatpåverkan per serverad portion från 4,4 kg till 3,0 kg koldioxidutsläpp genom att använda Klimatos verktyg.

”En restaurang som serverar några hundra gäster per dag har stor möjlighet att minska sina utsläpp genom små förändringar på menyn. Att erbjuda fler vegetariska alternativ eller minska mängden nötkött i populära rätter på menyn, kan på ett år innebära flera hundra ton i minskade koldioxidutsläpp”, säger Anton Unger, VD på Klimato, som grundades på KTH.

Klimato kommer utöver sin expansion till England att fortsätta etablera sitt verktyg i övriga skandinaviska länder under 2020.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx