I Klimatos verktyg kan restauranger beräkna och märka klimatpåverkan på sin meny, sätta klimatmål, hitta förbättringsområden och följa sina framsteg för att minska sina utsläpp. Applikationen lanserades under 2019 och bolaget har redan flera stora kunder i Sverige och Norge, som Clarion Sign, Bastard Burgers och Sodexo.
Nu ska bolaget in i England och flera brittiska kunder är på ingång, bland andra University College of London och flera andra engelska universitet.
Inför expansionen har Klimato tagit in 2,6 miljoner i kapital från affärsänglar. Anders Lindell är en av investerarna:
”Jag har länge saknat ett verktyg för redovisning av miljö- och klimatpåverkan inom livsmedelsbranschen. Klimato erbjuder just ett sådant verktyg, och med tanke på vikten av klimatarbete, inte minst från privata företag, är jag övertygad om att bolagets potential är mycket stor.”
Bastard Burgers har sedan januari 2019 sänkt sin genomsnittliga klimatpåverkan per serverad portion från 4,4 kg till 3,0 kg koldioxidutsläpp genom att använda Klimatos verktyg.
”En restaurang som serverar några hundra gäster per dag har stor möjlighet att minska sina utsläpp genom små förändringar på menyn. Att erbjuda fler vegetariska alternativ eller minska mängden nötkött i populära rätter på menyn, kan på ett år innebära flera hundra ton i minskade koldioxidutsläpp”, säger Anton Unger, VD på Klimato, som grundades på KTH.
Klimato kommer utöver sin expansion till England att fortsätta etablera sitt verktyg i övriga skandinaviska länder under 2020.