Det ska bli lättare att göra rätt för företag i livsmedelskedjan

PUBLICERAD: 10 februari 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Just nu utvecklar Jordbruksverket, Tillväxtverket och Livsmedelsverket en ny tjänst som ska förenkla för företag i livsmedelskedjan. Tjänsten, som än så länge är en prototyp, kommer att finnas på verksamt.se

Med den nya tjänsten behöver företagaren bara registrera sina uppgifter en gång för att lämna uppgifter och söka tillstånd. Tjänsten kommer också att informera om status på företagens ärenden och förmedla återkoppling från myndigheter och kommuner till företagen. Dessutom skickar tjänsten notiser om viktiga händelser som berör företaget, till exempelvis om ett tillstånd behöver förnyas.

”Tanken är att företagarna slipper hålla reda på vilka myndigheter de ska ha kontakt med, och i vilken ordning de behöver kontakta dem, för att starta och driva en viss verksamhet. Mötet med oss myndigheter ska vara så enkelt och effektivt som möjligt”, säger Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin.

Tjänsten bygger på de övergripande checklistor för att starta vattenbruk och biodling som redan nu finns på den myndighetsgemensamma plattformen verksamt.se. Checklistorna ger företagaren en bra överblick över startprocessen.

I december 2019 fick Tillväxtverket ett nytt uppdrag inom livsmedelsstrategin som handlar om att förenkla för företag i hela livsmedelskedjan. Detta ska ske genom att utveckla nya tjänster på verksamt.se.

”Vi vill fortsätta det goda samarbetet mellan bransch och berörda myndigheter och göra verklighet av tjänsten inom ramen för det nya uppdraget som vi fått. Tanken är att tjänsten ska byggas ut allteftersom och att fler branscher i livsmedelskedjan ska inkluderas efterhand”, säger Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf.

Slutrapport – Uppdrag inom ramen för livsmedelsstrategin att utveckla digitala tjänster för företag i livsmedelskedjan

Checklistor för att starta och driva vattenbruk samt biodling

Uppdrag 2020-2025 inom ramen för livsmedelsstrategin

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx