Det ska bli lättare att göra rätt för företag i livsmedelskedjan

PUBLICERAD: 10 februari 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Just nu utvecklar Jordbruksverket, Tillväxtverket och Livsmedelsverket en ny tjänst som ska förenkla för företag i livsmedelskedjan. Tjänsten, som än så länge är en prototyp, kommer att finnas på verksamt.se

Med den nya tjänsten behöver företagaren bara registrera sina uppgifter en gång för att lämna uppgifter och söka tillstånd. Tjänsten kommer också att informera om status på företagens ärenden och förmedla återkoppling från myndigheter och kommuner till företagen. Dessutom skickar tjänsten notiser om viktiga händelser som berör företaget, till exempelvis om ett tillstånd behöver förnyas.

”Tanken är att företagarna slipper hålla reda på vilka myndigheter de ska ha kontakt med, och i vilken ordning de behöver kontakta dem, för att starta och driva en viss verksamhet. Mötet med oss myndigheter ska vara så enkelt och effektivt som möjligt”, säger Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin.

Tjänsten bygger på de övergripande checklistor för att starta vattenbruk och biodling som redan nu finns på den myndighetsgemensamma plattformen verksamt.se. Checklistorna ger företagaren en bra överblick över startprocessen.

I december 2019 fick Tillväxtverket ett nytt uppdrag inom livsmedelsstrategin som handlar om att förenkla för företag i hela livsmedelskedjan. Detta ska ske genom att utveckla nya tjänster på verksamt.se.

”Vi vill fortsätta det goda samarbetet mellan bransch och berörda myndigheter och göra verklighet av tjänsten inom ramen för det nya uppdraget som vi fått. Tanken är att tjänsten ska byggas ut allteftersom och att fler branscher i livsmedelskedjan ska inkluderas efterhand”, säger Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf.

Slutrapport – Uppdrag inom ramen för livsmedelsstrategin att utveckla digitala tjänster för företag i livsmedelskedjan

Checklistor för att starta och driva vattenbruk samt biodling

Uppdrag 2020-2025 inom ramen för livsmedelsstrategin

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.