Den svenska marknaden för ekologiska livsmedel minskade med 0,3 procent under 2019 – från 9,3 procent 2018 till 9,0 procent 2019. Det visar Ekowebs årliga marknadsrapport om den ekologiska livsmedelsförsäljningen i Sverige.
Under 2019 tappade samtliga fyra stora detaljhandelsaktörer, Ica, Coop, Axfood och Bergendahls, ekomarknadsandelar.
”Försäljningen av ekologiska livsmedel inom detaljhandeln har avstannat under 2019. Nu tappar samtliga stora aktörer ekoandelar. Mot strömmen går däremot Systembolaget, foodservice-grossisterna och näthandeln, som både ökar både sin försäljning och sina ekoandelar. Trots detta tappar den svenska ekologiska livsmedelsmarknaden andelar totalt sett, säger Olle Ryegård, analytiker på Ekoweb.
Trots att ekoförsäljningen ökade med 1 procent under 2019, minskade den ekologiska marknadsandelen, eftersom livsmedelspriserna ökade med 3,5 procent under samma period.
Utvecklingen speglar detaljhandelns ändrade fokus från ekologiskt till ett flertal hälso- och miljötrender. Butikerna har även valt att profilera vegetariskt framför ekologiskt under 2019.
”Ekologiska livsmedel är inte lika ”heta” och trendiga som vegetariska. En stor del av mervärdet inom ekologiskt och framför allt Krav är den exceptionellt höga djurvälfärden, ett mervärde som naturligtvis blir betydelselöst för kunder som väljer vegetariskt. Men även trender som ökar bekvämligheten, till exempel färdigmat som nu växer kraftigt, påverkar ekoförsäljningen negativt, då det inom dessa segment knappt finns några ekologiska alternativ, säger Olle Ryegård.
Detaljhandels ekoförsäljning har minskat mest inom segmentet svenska animaliska livsmedel.
”Försäljningen av svenska ekologiska mejerivaror har minskat med cirka fem procent under 2019. Även ekologiskt nötkött, lamm, kyckling, ägg och griskött har haft det motigt och brottats med överskott. Det är lite förvånande, eftersom många konsumentundersökningar visar att djurvälfärd och svenskt ursprung är mycket viktigt för konsumenten. En orsak kan vara att många konsumenter uppfattar ekologiskt som för dyrt, en annan är betydligt mindre exponering i butik, säger Olle Ryegård.
”Eko har dock sin självklara plats i hälso- och klimatdebatten och så länge dessa värden är på tapeten gynnar det ekosegmentet. Jag bedömer att ekomarknaden har potential att växa med minst en 1 miljard nominellt per år, men då krävs en förändring i detaljhandelns sätt att hantera ekofrågan, framförallt när det gäller marknadsföring, annars får man nöja sig med en stagnerad marknad, tillägger Olle Ryegård, som i dagsläget inte ser några tecken till en sådan förändring.