Sveriges ekomarknad fortsätter att sakta in

PUBLICERAD: 3 februari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Fr v Anders Axelsson, Ica, Peter Hellström, Axfood, Miriam Thunborg, Lidl och Anneli Bylund, Coop, diskuterade detaljhandelns ekoförsäljning på Ekogalan 2020. Foto: Svante Pettersson|Tabellen visar de olika aktörernas försäljningsvärde när det gäller ekologiska livsmedel 2019.
Data markerade med * är Ekowebs bedömning.
|De tio största aktörerna 2019 i miljarder kronor. Under året har Coop köpt Netto, men Ekoweb har valt att redovisa dessa siffror separat.

Den svenska marknaden för ekologiska livsmedel minskade med 0,3 procent under 2019 – från 9,3 procent 2018 till 9,0 procent 2019. Det visar Ekowebs årliga marknadsrapport om den ekologiska livsmedelsförsäljningen i Sverige.

Under 2019 tappade samtliga fyra stora detaljhandelsaktörer, Ica, Coop, Axfood och Bergendahls, ekomarknadsandelar.

”Försäljningen av ekologiska livsmedel inom detaljhandeln har avstannat under 2019. Nu tappar samtliga stora aktörer ekoandelar. Mot strömmen går däremot Systembolaget, foodservice-grossisterna och näthandeln, som både ökar både sin försäljning och sina ekoandelar. Trots detta tappar den svenska ekologiska livsmedelsmarknaden andelar totalt sett, säger Olle Ryegård, analytiker på Ekoweb.

Trots att ekoförsäljningen ökade med 1 procent under 2019, minskade den ekologiska marknadsandelen, eftersom livsmedelspriserna ökade med 3,5 procent under samma period.

Utvecklingen speglar detaljhandelns ändrade fokus från ekologiskt till ett flertal hälso- och miljötrender. Butikerna har även valt att profilera vegetariskt framför ekologiskt under 2019.

”Ekologiska livsmedel är inte lika ”heta” och trendiga som vegetariska. En stor del av mervärdet inom ekologiskt och framför allt Krav är den exceptionellt höga djurvälfärden, ett mervärde som naturligtvis blir betydelselöst för kunder som väljer vegetariskt. Men även trender som ökar bekvämligheten, till exempel färdigmat som nu växer kraftigt, påverkar ekoförsäljningen negativt, då det inom dessa segment knappt finns några ekologiska alternativ, säger Olle Ryegård.

Detaljhandels ekoförsäljning har minskat mest inom segmentet svenska animaliska livsmedel.

”Försäljningen av svenska ekologiska mejerivaror har minskat med cirka fem procent under 2019. Även ekologiskt nötkött, lamm, kyckling, ägg och griskött har haft det motigt och brottats med överskott. Det är lite förvånande, eftersom många konsumentundersökningar visar att djurvälfärd och svenskt ursprung är mycket viktigt för konsumenten. En orsak kan vara att många konsumenter uppfattar ekologiskt som för dyrt, en annan är betydligt mindre exponering i butik, säger Olle Ryegård.

”Eko har dock sin självklara plats i hälso- och klimatdebatten och så länge dessa värden är på tapeten gynnar det ekosegmentet. Jag bedömer att ekomarknaden har potential att växa med minst en 1 miljard nominellt per år, men då krävs en förändring i detaljhandelns sätt att hantera ekofrågan, framförallt när det gäller marknadsföring, annars får man nöja sig med en stagnerad marknad, tillägger Olle Ryegård, som i dagsläget inte ser några tecken till en sådan förändring.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Änglamarks pastaförpackningar byter från plast till papper

Coop ska spara 300 ton plast om året genom att byta ut plasten i Änglamarks pastaförpackningar till papper.
coop

Svenska proteingrödor i Anammas nya baljväxtfärs

Orklas varumärke Anamma lanserar en ny baljväxtfärs med öländska och skånska gråärtor, åkerbönor och linser
Anamma_baljvaxtfars_liggande_uncropped_RGB_LZW

Saveggys växtbaserade barriär ska ersätta plast på gurkor

Saveggy har ingått ett partnerskap med odlarna.se inför lanseringen av sin ätbara, växtbaserade skyddsbarriär på gurkor.
abcaeec2-9b15-4924-8b2d-88cc77c7b482(1)

Nespresso lanserar kaffet N°20 efter 20 års utveckling

Under 20 år har Nespresso arbetat med att ta fram kaffet N°20, genom att kombinera två Arabicaplantor.
P_4454_NESPRESSO_N20_SINGLE_GLASS_BOX_CAPSUAL_KV2_v2