Sveriges ekomarknad fortsätter att sakta in

PUBLICERAD: 3 februari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Fr v Anders Axelsson, Ica, Peter Hellström, Axfood, Miriam Thunborg, Lidl och Anneli Bylund, Coop, diskuterade detaljhandelns ekoförsäljning på Ekogalan 2020. Foto: Svante Pettersson|Tabellen visar de olika aktörernas försäljningsvärde när det gäller ekologiska livsmedel 2019.
Data markerade med * är Ekowebs bedömning.
|De tio största aktörerna 2019 i miljarder kronor. Under året har Coop köpt Netto, men Ekoweb har valt att redovisa dessa siffror separat.

Den svenska marknaden för ekologiska livsmedel minskade med 0,3 procent under 2019 – från 9,3 procent 2018 till 9,0 procent 2019. Det visar Ekowebs årliga marknadsrapport om den ekologiska livsmedelsförsäljningen i Sverige.

Under 2019 tappade samtliga fyra stora detaljhandelsaktörer, Ica, Coop, Axfood och Bergendahls, ekomarknadsandelar.

”Försäljningen av ekologiska livsmedel inom detaljhandeln har avstannat under 2019. Nu tappar samtliga stora aktörer ekoandelar. Mot strömmen går däremot Systembolaget, foodservice-grossisterna och näthandeln, som både ökar både sin försäljning och sina ekoandelar. Trots detta tappar den svenska ekologiska livsmedelsmarknaden andelar totalt sett, säger Olle Ryegård, analytiker på Ekoweb.

Trots att ekoförsäljningen ökade med 1 procent under 2019, minskade den ekologiska marknadsandelen, eftersom livsmedelspriserna ökade med 3,5 procent under samma period.

Utvecklingen speglar detaljhandelns ändrade fokus från ekologiskt till ett flertal hälso- och miljötrender. Butikerna har även valt att profilera vegetariskt framför ekologiskt under 2019.

”Ekologiska livsmedel är inte lika ”heta” och trendiga som vegetariska. En stor del av mervärdet inom ekologiskt och framför allt Krav är den exceptionellt höga djurvälfärden, ett mervärde som naturligtvis blir betydelselöst för kunder som väljer vegetariskt. Men även trender som ökar bekvämligheten, till exempel färdigmat som nu växer kraftigt, påverkar ekoförsäljningen negativt, då det inom dessa segment knappt finns några ekologiska alternativ, säger Olle Ryegård.

Detaljhandels ekoförsäljning har minskat mest inom segmentet svenska animaliska livsmedel.

”Försäljningen av svenska ekologiska mejerivaror har minskat med cirka fem procent under 2019. Även ekologiskt nötkött, lamm, kyckling, ägg och griskött har haft det motigt och brottats med överskott. Det är lite förvånande, eftersom många konsumentundersökningar visar att djurvälfärd och svenskt ursprung är mycket viktigt för konsumenten. En orsak kan vara att många konsumenter uppfattar ekologiskt som för dyrt, en annan är betydligt mindre exponering i butik, säger Olle Ryegård.

”Eko har dock sin självklara plats i hälso- och klimatdebatten och så länge dessa värden är på tapeten gynnar det ekosegmentet. Jag bedömer att ekomarknaden har potential att växa med minst en 1 miljard nominellt per år, men då krävs en förändring i detaljhandelns sätt att hantera ekofrågan, framförallt när det gäller marknadsföring, annars får man nöja sig med en stagnerad marknad, tillägger Olle Ryegård, som i dagsläget inte ser några tecken till en sådan förändring.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210