Restaurangchefer tror på närproducerat för klimatets skull

PUBLICERAD: 31 januari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Restaurangchefer vill gärna se mer närproducerade råvaror för att minska sin verksamhets klimat- och miljöpåverkan. Foto: Shutterstock

När restaurangchefer får lista vilka förändringar i verksamheten som har störst möjlighet att minska klimat- och miljöpåverkan i den egna verksamheten hamnar närproducerad mat i topp. Därefter kommer handla mindre mängd kött, köpa mer grönt och ta bort engångsartiklar och förpackningar.

Åtgärdsförslagen för att minska matens påverkan på miljön och klimatet är en del av en större undersökning som nyligen har genomförts på uppdrag av SLU Holding.

Anna Hessle, forskare på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), håller med om att de åtgärder som toppar restaurangchefernas lista är viktiga för att minska matens klimat- och miljöpåverkan:

”En stor andel av det importerade köttet finner man på restauranger, så det är bra att restaurangcheferna vill välja mer svenskt. Livsmedelsverket håller just nu på att utreda införande av krav på ursprungsmärkning av kött på restaurang, vilket kommer att ge ytterligare incitament i den riktningen.”

Anna Hessle föreslår också lagom proportioner av animalier och vegetabilier på tallriken och att portionsstorlekarna stäms av med den aktuella gästen innan maten läggs upp, för att undvika matsvinn.

Restaurangcheferna efterlyser också en förändrad attityd från gästerna. Undersökningar visar dock att mer än hälften av de svenska konsumenterna bedömer att de saknar god kunskap om hur det egna matvalet påverkar klimatet och miljön. Även närmare var tredje restaurangchef uppger att den egna kunskapen om matens påverkan på miljön och klimaten är begränsad.

”I undersökningarna kan vi se likheter mellan restaurangchefernas och konsumenternas svar när det gäller begränsningar i kunskap om hur man ska välja mat för miljön och klimatet. En del konsumenter tycker också att det är svårt att laga god och klimatsmart mat. Personligen skulle jag rekommendera fler att efterfråga klimatsmarta alternativ som restauranggäst. Det brukar alltid bli lite spännande diskussioner med personalen och lite nya smakupplevelser, samtidigt som det sporrar restaurangerna att arbeta vidare med detta område”, säger Mats Wiktorsson, innovationsrådgivare på SLU Holding i Skara.

Undersökningen genomfördes under 2019 av IMA Marknadsutveckling på uppdrag av SLU Holding. 100 slumpmässigt valda restaurangchefer har telefonintervjuats.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)