När restaurangchefer får lista vilka förändringar i verksamheten som har störst möjlighet att minska klimat- och miljöpåverkan i den egna verksamheten hamnar närproducerad mat i topp. Därefter kommer handla mindre mängd kött, köpa mer grönt och ta bort engångsartiklar och förpackningar.
Åtgärdsförslagen för att minska matens påverkan på miljön och klimatet är en del av en större undersökning som nyligen har genomförts på uppdrag av SLU Holding.
Anna Hessle, forskare på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), håller med om att de åtgärder som toppar restaurangchefernas lista är viktiga för att minska matens klimat- och miljöpåverkan:
”En stor andel av det importerade köttet finner man på restauranger, så det är bra att restaurangcheferna vill välja mer svenskt. Livsmedelsverket håller just nu på att utreda införande av krav på ursprungsmärkning av kött på restaurang, vilket kommer att ge ytterligare incitament i den riktningen.”
Anna Hessle föreslår också lagom proportioner av animalier och vegetabilier på tallriken och att portionsstorlekarna stäms av med den aktuella gästen innan maten läggs upp, för att undvika matsvinn.
Restaurangcheferna efterlyser också en förändrad attityd från gästerna. Undersökningar visar dock att mer än hälften av de svenska konsumenterna bedömer att de saknar god kunskap om hur det egna matvalet påverkar klimatet och miljön. Även närmare var tredje restaurangchef uppger att den egna kunskapen om matens påverkan på miljön och klimaten är begränsad.
”I undersökningarna kan vi se likheter mellan restaurangchefernas och konsumenternas svar när det gäller begränsningar i kunskap om hur man ska välja mat för miljön och klimatet. En del konsumenter tycker också att det är svårt att laga god och klimatsmart mat. Personligen skulle jag rekommendera fler att efterfråga klimatsmarta alternativ som restauranggäst. Det brukar alltid bli lite spännande diskussioner med personalen och lite nya smakupplevelser, samtidigt som det sporrar restaurangerna att arbeta vidare med detta område”, säger Mats Wiktorsson, innovationsrådgivare på SLU Holding i Skara.
Undersökningen genomfördes under 2019 av IMA Marknadsutveckling på uppdrag av SLU Holding. 100 slumpmässigt valda restaurangchefer har telefonintervjuats.