Restaurangchefer tror på närproducerat för klimatets skull

PUBLICERAD: 31 januari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Restaurangchefer vill gärna se mer närproducerade råvaror för att minska sin verksamhets klimat- och miljöpåverkan. Foto: Shutterstock

När restaurangchefer får lista vilka förändringar i verksamheten som har störst möjlighet att minska klimat- och miljöpåverkan i den egna verksamheten hamnar närproducerad mat i topp. Därefter kommer handla mindre mängd kött, köpa mer grönt och ta bort engångsartiklar och förpackningar.

Åtgärdsförslagen för att minska matens påverkan på miljön och klimatet är en del av en större undersökning som nyligen har genomförts på uppdrag av SLU Holding.

Anna Hessle, forskare på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), håller med om att de åtgärder som toppar restaurangchefernas lista är viktiga för att minska matens klimat- och miljöpåverkan:

”En stor andel av det importerade köttet finner man på restauranger, så det är bra att restaurangcheferna vill välja mer svenskt. Livsmedelsverket håller just nu på att utreda införande av krav på ursprungsmärkning av kött på restaurang, vilket kommer att ge ytterligare incitament i den riktningen.”

Anna Hessle föreslår också lagom proportioner av animalier och vegetabilier på tallriken och att portionsstorlekarna stäms av med den aktuella gästen innan maten läggs upp, för att undvika matsvinn.

Restaurangcheferna efterlyser också en förändrad attityd från gästerna. Undersökningar visar dock att mer än hälften av de svenska konsumenterna bedömer att de saknar god kunskap om hur det egna matvalet påverkar klimatet och miljön. Även närmare var tredje restaurangchef uppger att den egna kunskapen om matens påverkan på miljön och klimaten är begränsad.

”I undersökningarna kan vi se likheter mellan restaurangchefernas och konsumenternas svar när det gäller begränsningar i kunskap om hur man ska välja mat för miljön och klimatet. En del konsumenter tycker också att det är svårt att laga god och klimatsmart mat. Personligen skulle jag rekommendera fler att efterfråga klimatsmarta alternativ som restauranggäst. Det brukar alltid bli lite spännande diskussioner med personalen och lite nya smakupplevelser, samtidigt som det sporrar restaurangerna att arbeta vidare med detta område”, säger Mats Wiktorsson, innovationsrådgivare på SLU Holding i Skara.

Undersökningen genomfördes under 2019 av IMA Marknadsutveckling på uppdrag av SLU Holding. 100 slumpmässigt valda restaurangchefer har telefonintervjuats.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Anamma vill knuffa köttätare i en grönare riktning

Anamma lanserar köttavdraget, som innebär att den som har köpt kött kan använda kvittot för att få ett avdrag på vegoprodukter.
Köttavdraget

Fermentering ska ge nya hållbara råvaror

Greenfood och Tekinn undersöker hur svinn och rester kan omvandlas till ätbara råvaror med hjälp av fermentering.
8ebf740ccd2aa56f_org

Axfood förvärvar hela City Gross

Bergendahlskoncernen säljer resten av City Gross till Axfood. Köpeskillingen uppgår till 2 miljarder kronor.
803c6e3f4e727c16_org

Atria minskar sitt matsvinn med Matmissionen

Atria har tecknat ett donatoravtal med Matmissionen. Genom samarbetet kan Atria minska sitt matsvinn och samtidigt stödja Matmissionens arbete.
Matmissionen i Jakobsberg öppnar i april 2020.