Burktappningsföretaget CanMan har utsetts till Årets Ölutvecklare 2019. Priset, som instiftades av Carlsberg Sverige för åtta år sedan, delades ut under Nöjesguidens Ölmässa i Stockholm den 25 januari.
CanMan, som är Sveriges enda mobila burktappningsföretag, tog hem priset Årets Ölutvecklare 2019 i hård konkurrens med Great Swedish Beer Festival och Stockholm Brewing Co.
”Det blev tillslut CanMan som drog det längsta strået. CanMan är verkligen en värdig vinnare som har förenklat livet för mängder av hantverksbryggerier – och lyft burken som ett förstklassigt förpackningsslag”, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige och juryns ordförande.
Juryns motivering löd:
”Årets vinnare har på kort tid, och med hjälpande hand, inte bara underlättat för många bryggerier utan även sett till att fler upptäcker vilket fantastiskt öl-land Sverige har blivit. Vinnaren är varken ett bryggeri eller en öl-personlighet, utan en ambulerande produktionslina. CanMan är Sveriges första och enda mobila burktappningsföretag som hjälper lokala bryggerier över hela landet att tappa öl och läsk på burk, något som är både miljösmart och gynnar kvaliteten.”
Syftet med priset, som instiftades av Carlsberg för åtta år sedan, är att uppmärksamma och främja personer, företag eller organisationer som på ett inspirerande och engagerande sätt aktivt arbetar för att utveckla den svenska ölkulturen.
Juryn för Årets Ölutvecklare 2019 bestod av:
- Josefine ”Ölgäris” Törnqvist – Årets Ölutvecklare 2018
- Peter Bodor – tf kommunikationschef Carlsberg Sverige
- Pelle Tamleht – vice VD Nöjesguiden
- Sanna Lindberg – dryckesskribent Dagens Nyheter
- Jörgen Hasselqvist – ölexpert, delägare i OT och ölskribent
- Ronny Karlsson – journalist och grundare av Beernews.se
- Joel Linderoth – ölskribent och chefredaktör på Land
De områden som juryn bedömer för att utse Årets Ölutvecklare är nytänkande, kunskap, utbildning, passion, kommunikation, smak och kvalitet.