Nu lanseras det tyska matkasseföretag Marley Spoon i Sverige, till att börja med i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Marley Spoon planerar att revolutionera den svenska marknaden genom att vara den enda matkassen som erbjuder 20 nya recept varje vecka. Kunderna kan välja recept inom kategorier som passar deras smak- och dietpreferenser, till exempel ”Kött & Fisk”, ”Vegetarian”, ”Barnvänligt”, ”Snabblagat” och ”Low-carb & Hälsosamt”.
För att minska matsvinnet innehåller varje matkasse exakt den mängd ingredienser som behövs för varje recept. Måltiderna kostar från 51 kronor per portion och finns till att börja med tillgängliga för leverans i Stockholm, Göteborg och Malmö.
”Vi är glada att erbjuda vår service i Sverige, landet där matkasse-konceptet föddes. Vårt mål är att erbjuda kunderna något som saknats sedan första början: ett större urval av recept och möjligheten för kunderna att själva välja vad de vill laga för mat varje dag”, säger Fabian Siegel, Marley Spoons VD och grundare, i ett pressmeddelande.
Marley Spoon grundades 2014 av Fabian Siegel och Till Neatby och finns idag i Tyskland, Österrike, Belgien, Nederländerna, Danmark, Australien, USA och Sverige. Företagets mål är att göra livsmedelsindustrin mer hållbar och eliminera matavfall helt och hållet.