City Gross satsar på hälsa för personal och kunder

PUBLICERAD: 21 januari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Carola Grahn är projektansvarig för City Gross hälsosatsning. Foto: City Gross

Hösten 2019 påbörjades en omfattande och långsiktig hälsosatsning i City Gross samtliga butiker. Satsningen innebär dels en intern utbildning för alla medarbetare, dels en vägledning i butiker för att underlätta för kunderna att göra mer hälsomedvetna val. Satsningen är ett samarbete med kostrådcentret Livsviktigt som också ger kostnadsfri rådgivning via en ny chatt på citygross.se.

”Hälsa blir allt viktigare för våra kunder och medarbetare, samtidigt kan det vara svårt att göra medvetna val i matbutiken. Vi vill förenkla vardagen men också väcka tankeställningar utan att ge några direkta pekpinnar”, säger Carola Grahn, projektansvarig för hälsosatsningen.

I City Gross nya hälsosatsning har butiksmedarbetarna genomgått en utbildning under ledning av kostrådgivare från Livsviktigt med fokus på att öka kunskapen om sambandet mellan mat och hälsa. Medarbetarna har även fått konkreta tips om val av varor och hur en förpacknings innehållsförteckning och näringstabell ska läsas samt kunskap kring hur man ändrar sina intag av socker, fett och fibrer.

Samarbetet med Livsviktigt innebär även en vägledning i butikerna, som under hösten 2019 började bli synlig för kunderna. På hyllkanterna sitter bland annat små skyltar med texten ”Ett enkelt val” för att vägleda till varor som innehåller mindre socker och/eller fett samt produkter med mer fibrer än motsvarande varor. Sortimentet omfattar vardagsprodukter som äts ofta och där det kan vara svårt att göra medvetna val, till exempel müsli, flingor, mejeriprodukter, pasta, ris och bröd.

City Gross erbjuder även en kostnadsfri chattfunktion på citygross.se, där kunderna enkelt kan komma i kontakt med kostrådgivare från Livsviktigt för att få tips och råd kring hälsosam mat.

Initiativet är början på ett längre arbete, berättar Carola Grahn:

”Att vi gör en såhär stor satsning visar att det är viktigt för oss att främja välbefinnande och hälsa hos medarbetare och kunder. Hittills har vi fått väldigt bra respons från de medarbetare som gått utbildningen. Det är en långsiktig satsning och vi har redan många idéer om hur konceptet kan utvecklas i framtiden.”

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland