City Gross satsar på hälsa för personal och kunder

PUBLICERAD: 21 januari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Carola Grahn är projektansvarig för City Gross hälsosatsning. Foto: City Gross

Hösten 2019 påbörjades en omfattande och långsiktig hälsosatsning i City Gross samtliga butiker. Satsningen innebär dels en intern utbildning för alla medarbetare, dels en vägledning i butiker för att underlätta för kunderna att göra mer hälsomedvetna val. Satsningen är ett samarbete med kostrådcentret Livsviktigt som också ger kostnadsfri rådgivning via en ny chatt på citygross.se.

”Hälsa blir allt viktigare för våra kunder och medarbetare, samtidigt kan det vara svårt att göra medvetna val i matbutiken. Vi vill förenkla vardagen men också väcka tankeställningar utan att ge några direkta pekpinnar”, säger Carola Grahn, projektansvarig för hälsosatsningen.

I City Gross nya hälsosatsning har butiksmedarbetarna genomgått en utbildning under ledning av kostrådgivare från Livsviktigt med fokus på att öka kunskapen om sambandet mellan mat och hälsa. Medarbetarna har även fått konkreta tips om val av varor och hur en förpacknings innehållsförteckning och näringstabell ska läsas samt kunskap kring hur man ändrar sina intag av socker, fett och fibrer.

Samarbetet med Livsviktigt innebär även en vägledning i butikerna, som under hösten 2019 började bli synlig för kunderna. På hyllkanterna sitter bland annat små skyltar med texten ”Ett enkelt val” för att vägleda till varor som innehåller mindre socker och/eller fett samt produkter med mer fibrer än motsvarande varor. Sortimentet omfattar vardagsprodukter som äts ofta och där det kan vara svårt att göra medvetna val, till exempel müsli, flingor, mejeriprodukter, pasta, ris och bröd.

City Gross erbjuder även en kostnadsfri chattfunktion på citygross.se, där kunderna enkelt kan komma i kontakt med kostrådgivare från Livsviktigt för att få tips och råd kring hälsosam mat.

Initiativet är början på ett längre arbete, berättar Carola Grahn:

”Att vi gör en såhär stor satsning visar att det är viktigt för oss att främja välbefinnande och hälsa hos medarbetare och kunder. Hittills har vi fått väldigt bra respons från de medarbetare som gått utbildningen. Det är en långsiktig satsning och vi har redan många idéer om hur konceptet kan utvecklas i framtiden.”

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx