Nestlé storsatsar på återvunnen plast till livsmedel

PUBLICERAD: 20 januari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

|

Nestlé kommer att investera upp till 20 miljarder kronor (2 miljarder CHF) för att hitta metoder att återvinna plast av den kvalitet som krävs till livsmedelsförpackningar. Målet är att minska användningen av ny plast med en tredjedel till 2025.

”Plast borde aldrig slängas och hamna på soptippen. Att göra återvunnen plast säker för livsmedel är en enorm utmaning för vår industri. Det är därför vi, utöver att minimera plastanvändning och samla upp skräp, vill säkerställa att mer plast kan återanvändas. Vi tar stora kliv för att hitta nya lösningar och skapa en större marknad för återvunnen plast till livsmedel. Vi välkomnar andra att ta följe med oss på denna resa”, säger Mark Schneider, CEO på Nestlé.

Nestlé har åtagit sig att köpa upp till två miljoner ton återvunnen plast av den kvalitet som krävs för livsmedelsförpackningar och betala en premie på 1,5 miljarder CHF för dessa material till år 2025.

Nestlé har tidigare åtagit sig att göra 100 procent av sina förpackningar återvinningsbara eller återanvändbara senast år 2025.

”För att komma till rätta med plasten är det första steget att mäta och ha koll på utsläppsnivåer och vara transparenta med var vi står idag. Vår barnmatsfabrik i Finland använder redan 99 procent återvinningsbart förpackningsmaterial och på vårt kafferosteri Zoégas i Helsingborg ligger vi på 66 procent. Här är vår största utmaning de flerskiktsmaterial av plast som används i direktkontakt med kaffet för att skydda kvaliteten och färskheten”, säger Svante Palebo, nordisk verksamhetschef på Nestlé.

”Vi arbetar i nära samarbete med leverantörer och andra partners för att hitta nya material som hjälper oss att uppnå våra mål. Samarbete över hela värdekedjan och faktiskt även med konkurrenter är det enda sättet att ta itu med denna utmaning. På andra områden har vi kommit längre. Vi är stolta över att säga att tre av våra fyra nordiska fabriker har noll koldioxidutsläpp från produktionen.”

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx