Matsmarts försäljning ökade kraftigt 2019

PUBLICERAD: 10 januari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Matsmarts grundare Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson. Foto: KG Z Fougstedt

Under 2019 sålde Matsmart 5 047 ton mat som annars skulle ha slängts. Det är en ökning med 57 procent sedan året innan och med 150 procent sedan 2017.

”Minskat matsvinn är inte bara en vinst för miljön utan också för plånboken. Om inte konsumenterna gett den här maten en andra chans hade den kastats, säger nätbutiken Matsmarts VD Karl Andersson.

Enligt Matsmarts beräkningar skulle produktionen av 5 047 ton mat ge upphov till koldioxidutsläpp som motsvarar bilkörning i 6,3 miljoner mil, det vill säga drygt 1 500 varv runt jorden. Karl Andersson berättar hur man har räknat:

”Att producera ett ton mat orsakar utsläpp på cirka 1,54 ton koldioxid, enligt Naturvårdsverket. Därmed innebär minskat matsvinn på 5 047 ton en besparing på 7 772 ton koldioxid. Att köra en mil i en fem år gammal bensindriven Volvo V40 ger upphov till 0,00124 ton koldioxid per mil, enligt Bilsvar.se. Det minskade matsvinnet motsvarar därmed nästan 6,3 miljoner körda mil.

”Onödigt matsvinn är verkligen ett stort problem. Men allt fler konsumenter och producenter engagerar sig för att minska matsvinnet och tillsammans gör vi tydlig skillnad.”

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1