Pengar till projekt som bidrar till korta livsmedelskedjor

PUBLICERAD: 20 december 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Justem Johnsson/Scandinav bildbyrå

Jordbruksverket utlyser 7,5 miljoner kronor till projekt som ska bidra till kortare livsmedelskedjor. Syftet är att minska avståndet mellan lantbrukare, livsmedelsförädlare och konsumenterna genom demonstrations- och informationsinsatser.

Korta livsmedelskedjor innebär att det finns högst en mellanhand mellan livsmedelsproducent och konsument.

”Korta livsmedelskedjor är viktigt för den inhemska produktionen av livsmedel. Pengarna i denna utlysning är tänkt att ge producenterna en möjlighet att komma närmare konsumenterna och för att bidra med information och erfarenhetsutbyte kring detta”, säger Rebecca Hymnelius på Jordbruksverket.

Projekten kan till exempel inriktas på att öka producenternas direktförsäljning till detaljhandel eller restauranger eller att stimulera erfarenhetsutbyte mellan olika aktörer för att bidra till kunskapsutveckling för en kortare livsmedelskedja.

Stödet riktar sig till myndigheter, kommuner, landsting, regioner, föreningar, andra organisationer och företag som ordnar demonstrationer och informationsåtgärder och går att söka mellan den 19 december 2019 och den 4 februari 2020.

Läs mer om utlysningen

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd