I slutet av november lanserade McDonald’s burgaren Crispy Cheese, som har tagits fram i samarbete med Arla. Burgaren har sålt långt över förväntan och är redan slut på de flesta av landets drygt 200 restauranger.
Den halloumi-liknande osten i Crispy Cheese är tillverkad av mjölk från danska Arla-gårdar och finns bara på McDonald’s i Sverige. Lagringstiden är tre månader, vilket gör att produktionen tar tid. Nästa tillräckligt stora leverans kommer först i januari, varför hamburgerkedjan nu tvingas ta bort nyheten tillfälligt.
”Crispy Cheese har slagit alla förväntningar och har därför tagit slut. Vi har helt enkelt gjort en alltför försiktig försäljningsprognos och en på tok för liten beställning. Vi beklagar att våra gäster inte kan få äta sin nya favoritburgare. Nu får vi analysera hur det här har kunnat hända och säkerställa att det inte sker igen. Det är lätt att vara efterklok, men faktum är att vi borde ha förstått att det skulle bli en storsuccé redan vid första provsmakningen”, säger Staffan Ekstam, marknadsdirektör på McDonald’s Sverige.