Ekoproduktionen minskar – Ekobönderna kritiserar handeln

PUBLICERAD: 9 december 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: KRAV

Omställningen till ekologisk produktion kommer sannolikt att minska under de kommande åren. Det visar Ekologiska Lantbrukarnas marknadsrapport 2020.

Efter några år med snabb tillväxt i det svenska ekolantbruket ser det ut som om den ekologiska arealen kommer att minska under 2021, visar Ekologiska Lantbrukarnas marknadsrapport 2020. Det beror delvis på att ekobönderna agerar på marknadens signaler, men hänger också ihop med att många ekobönders femåriga miljöåtaganden löper ut i år, vilket gör det möjligt att lämna den ekologiska produktionen 2020.

”Det vi ser nu är en tråkig konsekvens av handelns kortsiktighet. För några år sedan ropade alla efter mer ekologiska råvaror och ekobönderna levererade. Det tar flera år för en gård att ställa om till ekologisk produktion och nu när de nya råvarorna finns tillgängliga är handelns aktörer inte alls lika intresserade längre”, säger Sofia Sollén-Norrlin, verksamhetsledare i Ekologiska Lantbrukarna.

Hon menar att handeln kan göra mycket mer för att öka försäljningen av ekologisk mat.

”Ekoproduktionens mervärden, ökad biologisk mångfald, rent vatten, god djurvälfärd för att nämna några, är minst lika viktiga och efterfrågade i dag som de var 2015 och 2016, men handelns kampanjer och exponering i butik är betydligt sämre.”

Ekologiska Lantbrukarnas marknadsrapport 2020 innehåller också en genomgång av europamarknaden för ekologiska livsmedel. Tyskland, som är världens näst största marknad för ekologisk mat, omsätter över 100 miljarder kronor och har bara hälften så stor ekokonsumtion per capita som Sverige och Danmark.

Rapportförfattarna konstaterar att Sverige just nu har gott om ekologisk råvara och att det finns stora tillväxtmarknader i vårt närområde, främst för export av ekologisk spannmål.

”Ekobönderna i Sverige är världsledande och vi har stora tillväxtmarknader nära inpå oss. Var finns viljan och idéerna hos livsmedelsindustrin för att ta till vara på den potentialen?, frågar Sofia Sollén-Norrlin.

Rapporten är skriven av lantbruksekonomen Lars Jonasson och journalisten och konsulten Niclas Åkeson.

Här finns Ekologiska Lantbrukarnas marknadsrapport 2020

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx