Anamma Formbar Färs är Årets Dagligvara 2019

PUBLICERAD: 10 oktober 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Glada vinnare från Orkla Foods Sverige tar emot priset för Årets Dagligvara 2019.

Anamma Formbar Färs från Orkla Foods Sverige har utsetts till Årets Dagligvara 2019. Den veganska färsen av sojaprotein har nått goda försäljningsframgångar i dagligvaruhandeln sedan den lanserades under 2018.

”Anamma Formbar Färs är ett tydligt bevis på hur bra det kan bli när ett större livsmedelsföretag tar vegotrenden på allvar och innoverar i takt med konsumenternas behov och efterfrågan,” säger juryns ordförande Karin Brynell, VD i Svensk Dagligvaruhandel.

Förutom utmärkelsen får Orkla Foods Sverige reklamutrymme till ett bruttovärde om 500 000 kronor i någon av sponsorn Nent Groups radiokanaler. Marknadsanalysföretaget Nielsen ger vinnaren en prischeck på 400 000 kronor att använda till deras tjänster.

Juryns motivering:
”Ökad efterfrågan på vegetariska livsmedel är ett faktum. Med sin formbara vegofärs har Orkla Foods tillfört en dimension till det vegetariska utbudet och gjort det enklare för hemmakocken att komponera och smaksätta sin egen burgare, korv eller vegorätt eller att göra klassikerna köttbullar och pannbiff på sitt eget sätt. God konsumentinsikt – check!”

Juryn bestod av:
Mikael Dahlen, professor Handelshögskolan, Karin Brynell, Svensk Dagligvaruhandel, Jörgen Friman, DLF, Anna Ekström, Nielsen, Magnus Strid, Coop Sverige, Johan Walleen, Axfood, Maria Rosendahl, Bergendahls Foods, Richard Gustafsson, Ica, Svetlana Kolesova, doktorand Handelshögskolan.

Om priset Årets Dagligvara
• Syftet med Årets Dagligvara är att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling.
• Kvantitativa data från Nielsen baserat på konsumenternas faktiska köp i butik utgör nomineringsunderlaget. En jury väger sedan in kvalitativa kriterier som innovationshöjd, hur produkten bidragit till förbättring eller förenkling för konsumenterna och om produkten ser till ett konsumentbehov som inte tidigare var uppfyllt, och utser slutligen 3-4 nominerade. 2019 var tre produkter nominerade.
• Vinnaren röstas fram av branschen under eventet Fast Moving
• Priset delas ut av branschorganisationerna DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund) och Svensk Dagligvaruhandel samt marknadsanalysföretaget Nielsen.
• I juryn sitter representanter från handeln, industrin, Nielsen och Handelshögskolan i Stockholm.
• Årets Dagligvara 2019 sponsras av Nent Group.

Senaste nytt

125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Plant Protein Production AB i Jämjö ska producera svenskt växtbaserat protein av åkerböna.
Skärmavbild 2025-11-10 kl. 11.56.46
125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion

Tetra Pak Factory OS är en ny AI-driven plattform för livsmedelsproduktion – en skalbar och modulär lösning som kopplar ihop hela fabriken.
Tetra Pak® Factory OS™
Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion

Stöd till livsmedelsbutiker ska stärka Sveriges beredskap

Livsmedelsbutiker i tio kommuner kan ansöka om stöd för att installera eluttag, som behövs för att ansluta mobila reservkraftaggregat.
Shopping,In,A,Supermarket,Concept.shopping,In,Supermarket,A,Shopping,Cart
Stöd till livsmedelsbutiker ska stärka Sveriges beredskap

Estrella startar valmyndighet – för chips

Inför valåret 2026 startar Estrella en egen valmyndighet – Chipsvalmyndigheten– med uppdrag att hitta Sveriges nästa stora chipssmak.
Estrella_Chipsvalet_Headerbild
Estrella startar valmyndighet – för chips

Läs vidare

Kostnadsfritt webbinarium om tonerteknologi

13 november arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium om varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck.
Frank-Jacobs-900x600-1
Kostnadsfritt webbinarium om tonerteknologi

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header
Packnews nr 5 – gratisläsning om Scanpack

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2
Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen