Nytt utseende ska göra det enklare att välja norrländskt

PUBLICERAD: 18 september 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Under hösten får flera av Norrmejeriers förpackningar en liten uppfräschning, som ska göra det ännu enklare att välja norrländska mejerivaror i butiken. Samtidigt får mjölkförpackningen den mer miljövänliga skruvkorken, vilket ökar andelen förnybart material från 84 till 92 procent.

För att förtydliga ursprunget väljer Norrmejerier att använda bestämd form på produktnamnet, det vill säga inte bara mjölk, utan ”Mjölken från vårt Norrland”.

”Vi vill göra det ännu enklare att välja norrländska mejeriprodukter i butikshyllan. Med de nya produktnamnen vill vi förmedla att det faktiskt är skillnad på till exempel mjölk och mjölk. Väljer du mejeriprodukter från våra norrländska mjölkbönder får du inte bara produkter som smakar gott, dina pengar stannar också här i norr och gör gott för hela Norrland”, säger Annah Svensson, Marketing&Product Manager för Norrmejeriers färskvarusortiment.

De produkter som får nytt utseende är Norrmejeriers mjölk, fil och matlagningsprodukter och kommer att dyka upp i butikerna under hösten.

En annan nyhet är att Norrmejerier nu övergår till den så kallade Tetra-Edge-förpackningen med skruvkork för all mjölk i enlitersförpackningar, vilket ökar andelen förnybart material från 84 procent till 92 procent.

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.