Två drycker och en vegofärs nominerade till Årets Dagligvara

PUBLICERAD: 12 september 2019
UPPDATERAD: 21 februari


De nominerade till Årets Dagligvara 2019 är nu klara: Den alkoholfria ölen A Ship Full of IPA från Sprendrups Bryggeri, Anamma Formbar Vegofärs från Orkla Foods och Pepsi Max Lime från PepsiCo och Carlsbergs Sverige.

Priset Årets Dagligvara tilldelas en produkt som under föregående år haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov. Priset delas ut av branschorganisationerna DLF – Dagligvaruleverantörers Förbund, Svensk Dagligvaruhandel och Nielsen.

”Grunden till nomineringen är försäljningsstatistik från Nielsen och därefter värderar juryn mer kvalitativa kriterier, som innovationsgrad och förmåga att fånga ett nytt konsumentbehov. Detta år blev det tre stora leverantörer som lyckats fånga konsumenternas intresse”, säger juryns ordförande Karin Brynell, som är VD Svensk Dagligvaruhandel.

Vinnaren utses av branschen den 9 oktober på branschträffen Fast Moving 19 i Stockholm.

Läs mer om Årets Dagligvara 2019.

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48