Restauranger och storkök börjar med returbackar

PUBLICERAD: 1 april 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Äpplen i returlådor. Foto: Svenska Retursystem|Victoria Lindh är projektledare på Svenska Retursystem. Foto: Jennifer Glans

Restaurang- och storköksbranschen har anslutit sig till dagligvarubranschens gemensamma system för returlådor. Till att börja med hnadlar det om distribution av frukt och grönt.

Från och med den 1 april börjar branschföreningen Livsmedelsgrossisterna att distribuera delar av frukt- och grönsakssortimentet till restauranger och storkök i returlådor. Efter hand skalas systemet upp inom nya segment. Syftet är att minska resursanvändningen och öka hållbarheten i branschen. Systemet är baserat på pant.

”Retursystemet har skapat hållbara varuflöden i dagligvarubranschen sedan många år. Därför är det riktigt glädjande att även restaurangbranschen nu anslutit sig till systemet”, säger Victoria Lindh, projektledare på Svenska Retursystem.

Fördelar med returlådor:

Minskat matsvinn
Den stabila konstruktionen i returlådorna skyddar innehållet och minskar kross. Då lådorna släpper igenom luft minskar fukten och livsmedlen håller sig fräscha och får längre hållbarhet.
Cirkulärt system
En returlåda används i snitt över 150 gånger och har en livslängd på 15 år. Lådor som går sönder lagas. När lådan till slut kasseras mals plasten ned och används vid tillverkningen av nya lådor.
Bättre för arbetsmiljön
Returlådorna är enkla att lyfta, bära och plocka ur. Användarna slipper stå och dra bort tejp, vika ihop kartonger och använda kniv för att öppna kartonger.

I branschorganisationen Livsmedelsgrossisterna ingår Martin & Servera, Menigo, Svensk Cater, Axfood Snabbgross, Chefs Culinar och Mårdskog & Lindqvist.

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden