Coop lanserar ett sortiment av svenskt naturbeteskött under det egna varumärket Coop. Köttet är certifierat enligt Svenskt Sigill Naturbeteskött och mörat i minst två veckor.
”Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda svenskt naturbeteskött i alla Coops butiker. Köttet håller en hög kvalitet och lantbrukaren får extra betalt för att djuren vårdar den biologiska mångfalden när de håller dessa viktiga marker öppna”, säger Majsan Pense, kategorichef för kött på Coop.
Naturbetesmarker är gräsmarker som man inte har sått, plöjt, gödslat eller bearbetat med maskiner på minst 20 år. Det kan vara hagmarker, strandängar, skogsbeten, älvbranter, ljunghedar eller allvarsmarker. Detta är områden som stadigt krymper i Sverige, vilket är ett hot mot den biologiska mångfalden i Sverige. Svenskt naturbeteskött får därför grönt ljus i WWF:s köttguide.
”Vi från WWF tycker det är mycket glädjande att Coop nu gör en satsning på att sälja tydligt märkt naturbeteskött. Om man äter kött, är naturbeteskött från svenska betesmarker det bästa valet man kan göra för den biologiska mångfalden. Nötkreaturens bete i naturbetesmarken är en förutsättning för ett rikt växt- och djurliv i jordbrukslandskapet”, säger Håkan Wirtén, Generalsekreterare, Världsnaturfonden WWF.
Coops naturbeteskött är certifierat enligt Svenskt Sigill Naturbeteskött, som bland annat ställer krav på att djuren ska gå på naturbetesmarker på sommaren men även få en stor andel grovfoder på vintern.
Som ett ytterligare steg i satsningen på naturbetesmarker har Konsumentföreningen Stockholm (KfS) precis startat ett treårigt samarbetsprojekt tillsammans med WWF i syfte att öka arealen naturbetesmark i Roslagen.
”Genom detta projekt bidrar vi också till att få ut mer naturbeteskött till Coops butiker. På så vis gör vi nytta för planeten och för våra medlemmar”, säger Lars Ericson, VD för KfS.
Coops naturbeteskött kommer att finnas som entrecote, flankstek, grytstek, lövbiff, nötstek, oxfilé, rostas, ryggbiff, nötfärs och hamburgare från och med vecka 15.