Coop lanserar naturbeteskött under eget varumärke

PUBLICERAD: 28 mars 2019
UPPDATERAD: 21 februari

|Ungdjursbete på skärgårdsö som höjer sig ur Östersjön. Foto: Ola Jennersten

Coop lanserar ett sortiment av svenskt naturbeteskött under det egna varumärket Coop. Köttet är certifierat enligt Svenskt Sigill Naturbeteskött och mörat i minst två veckor.

”Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda svenskt naturbeteskött i alla Coops butiker. Köttet håller en hög kvalitet och lantbrukaren får extra betalt för att djuren vårdar den biologiska mångfalden när de håller dessa viktiga marker öppna”, säger Majsan Pense, kategorichef för kött på Coop.

Naturbetesmarker är gräsmarker som man inte har sått, plöjt, gödslat eller bearbetat med maskiner på minst 20 år. Det kan vara hagmarker, strandängar, skogsbeten, älvbranter, ljunghedar eller allvarsmarker. Detta är områden som stadigt krymper i Sverige, vilket är ett hot mot den biologiska mångfalden i Sverige. Svenskt naturbeteskött får därför grönt ljus i WWF:s köttguide.

”Vi från WWF tycker det är mycket glädjande att Coop nu gör en satsning på att sälja tydligt märkt naturbeteskött. Om man äter kött, är naturbeteskött från svenska betesmarker det bästa valet man kan göra för den biologiska mångfalden. Nötkreaturens bete i naturbetesmarken är en förutsättning för ett rikt växt- och djurliv i jordbrukslandskapet”, säger Håkan Wirtén, Generalsekreterare, Världsnaturfonden WWF.

Coops naturbeteskött är certifierat enligt Svenskt Sigill Naturbeteskött, som bland annat ställer krav på att djuren ska gå på naturbetesmarker på sommaren men även få en stor andel grovfoder på vintern.

Som ett ytterligare steg i satsningen på naturbetesmarker har Konsumentföreningen Stockholm (KfS) precis startat ett treårigt samarbetsprojekt tillsammans med WWF i syfte att öka arealen naturbetesmark i Roslagen.

”Genom detta projekt bidrar vi också till att få ut mer naturbeteskött till Coops butiker. På så vis gör vi nytta för planeten och för våra medlemmar”, säger Lars Ericson, VD för KfS.

Coops naturbeteskött kommer att finnas som entrecote, flankstek, grytstek, lövbiff, nötstek, oxfilé, rostas, ryggbiff, nötfärs och hamburgare från och med vecka 15.

Ungdjursbete på skärgårdsö som höjer sig ur Östersjön. Foto: Ola Jennersten

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Kungsörnen firar Pippi Långstrump 80 år

Kungsörnen hyllar Pippi Långstrump på 80-årsdagen genom ett samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och jubileumskampanjen "Gör som Pippi".
pippi

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel.
Konservburkar

Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen

Lidl Plus har nått två miljoner användare – drygt fyra år efter lanseringen – och rankas idag som branschens mest rekommenderade kundklubb.
fe654a70-4b35-4b07-925e-b90c537f24a3