Gemensam kampanj ska få nordborna att minska på saltet

PUBLICERAD: 5 mars 2019
UPPDATERAD: 21 februari


I samband med den internationella Salt Awareness Week satsar de nordiska länderna gemensamt på att uppmärksamma riskerna med att äta för mycket salt.

Svenskar äter i snitt dubbelt så mycket salt som rekommenderat, vilket gör för mycket salt till en av de största riskfaktorerna för ohälsa i Sverige i dag. Men många vet inte om att de äter för mycket salt, utan tror att de äter ungefär så mycket som rekommenderas, eller bara lite mer. Det skriver Livsmedelsverket i ett pressmeddelande.

För att uppmärksamma riskerna med salt har Livsmedelsverket tillsammans med myndigheterna i Norge, Danmark och Island tagit fram en kort film, som presenteras i samband med Salt Awareness Week 4 -10 mars.

”Det här är en viktig fråga i alla de nordiska länderna. Att minska på saltet kan rädda liv. Vi vill få upp konsumenternas ögon för det dolda saltet och ge enkla tips på hur man kan minska på saltet”, säger Veronica Öhrvik, nutritionist på Livsmedelsverket.

Det är inte saltandet hemma vid matbordet eller spisen som är den största boven. Det mesta saltet finns i ost, bröd, kött- och charkprodukter, hel- och halvfabrikat, som soppor, såser, hamburgare, pizza och pajer, samt i restaurangmat.

Vi uppmanar konsumenterna att vända på förpackningen, syna saltet i näringsdeklarationen och jämföra. Och att sedan välja en vara med mindre salt. Eller titta efter Nyckelhålssymbolen som sitter på mat med mindre salt, säger Veronica Öhrvik.

Fakta om salt:

• För mycket salt kan höja blodtrycket. Högt blodtryck är en av de ledande riskfaktorerna för hjärt- och kärlsjukdom. Cirka 50 000 svenskar drabbas årligen av hjärtinfarkt eller stroke.

• I Sverige har en fjärdedel av den vuxna befolkningen högt blodtryck och över hälften av personerna över 65 år.

• Salt är en vanesak – det tar ungefär fyra veckor att vänja sig vid mindre salt. Det går lättare om man sänker saltnivån i maten gradvis. När man har vant sig kommer mat med mindre salt att smaka lika salt som vanligt.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1