Wayne’s Coffee fortsätter att sprida svensk kaffekultur runtom i världen. Nyligen öppnade kedjan ett kafé i Shanghai som ett första steg i en storsatsning i Kina.
”Vi är stolta och glada över att ha öppnat vårt första kafé i Kina. Mottagandet har varit över förväntan. Vi möter ett stort intresse hos stadens invånare och hos turister, både för den svenska kaffekulturen och för Wayne’s Coffees ekologiska koncept”, säger Mats Hörnell, VD på Wayne’s Coffee.
Kaféet ligger på West Nanjing Road centralt i Shanghai i anslutning till en t-baneuppgång med många passerande resenärer. Expansionen till Kina är del av en långsiktig strategi för Wayne’s Coffee, som idag har 129 kaféer i 10 länder. I Kina sker expansionen tillsammans med masterfranchisetagaren Jucheng Ltd Co. Ägare är Li Qing Jun, som driver en företagsgrupp inom framför allt stadsutveckling. Han har ett stort intresse för det ekologiska konceptet och driver själv ett ekologiskt jordbruk. Jucheng Ltd Co har även franchisen till det svenska underhållningskonceptet Brainflow och tar nu även in Tom Tits till Kina som franchise.
”Det känns som att vi har valt helt rätt samarbetspartner för att sprida svensk kaffekultur i Kina. Nu har Wayne’s Coffee öppnat i Vietnam och Kina och vi jobbar aktivt med att hitta rätt masterfranchisetagare på fler marknader i Asien”, säger Mats Hörnell.
Det första Wayne’s Coffee öppnade på Kungsgatan i Stockholm år 1994. Under 2016 blev hela kedjan KRAV-certifierad och året därpå blev man Årets Franchisekedja.