Alkoholfri öl ökar mest av alla drycker – går om lättöl

PUBLICERAD: 13 februari 2019
UPPDATERAD: 21 februari

|Sonderausstellung ’Bio von Anfang an’|

Alkoholfri öl ökade mest av alla dryckeskategorier under 2018, med 41 hela procent. Det visar Svensk Dryckesstatistik, som tas fram av Sveriges Bryggerier.

Enligt statistiken över sålda drycker i Sverige under 2018 ökade alkoholfri öl mest av alla kategorier, med hela 41 procent. Det går att jämföra med bland annat starköl och folköl som ökade med 5 respektive 3 procent. Lättöl minskade däremot med 6 procent. Det betyder att försäljningen av alkoholfri öl för första gången är större än lättöl.

”De svenska bryggerierna har jobbat hårt under flera år för att ta fram fler produkter inom det alkoholfria segmentet. Det finns nu ett brett utbud av alkoholfri öl med hög kvalitet och bra smak, vilket gör det både lätt och gott att välja alkoholfritt. Detta gläder oss i branschen då vi ständigt jobbar aktivt för att det ska finnas goda alternativ även vid de tillfällen när man inte vill dricka alkohol”, säger Anna-Karin Fondberg, VD på Sveriges Bryggerier.

Ökningen av alkoholfri öl är en långsiktig trend och de senaste fem åren har försäljningen nästan femdubblats. Anledningen tros bland annat vara svenskarnas ökade intresse för hälsa och ett aktivt liv. Konsumenterna efterfrågar ett bredare och mer spännande utbud av högkvalitativa alkoholfria drycker. Dessutom är öl en dryck som kvalitetsmässigt gör sig särskilt bra alkoholfri, enligt Sveriges Bryggerier.

”Vi ser en omställning i attityder till alkohol och branschen har varit högst delaktig i den omställningen. Bryggerierna i Sverige har växt explosionsartat de senaste fem åren och vi har idag över 375 aktiva bryggerier i Sverige. Satsningen på det alkoholfria utbudet kommer bara att fortsätta öka”, säger Anna-Karin Fondberg.

Andra produktkategorier som ökade starkt är light-läsk, kolsyrat vatten och stilla vatten. Totalt ökade hela dryckesbranschen med 10 procent. Svensk Dryckesstatistik tas fram i samverkan med Delfi Marknadspartner AB.

Senaste nytt

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron
Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi
Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

CandyKing presenterar sju nya lösgodisbitar i årets sommarsortiment.
e2d0d3ef-b49c-48cd-8200-8ab0df21ae52-w_960
CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår