Svenska Retursystem minskar klimatavtrycket i ”rundturerna”

PUBLICERAD: 11 november 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Svenska Retursystems uppdrag är att effektivisera och miljöanpassa dagligvarubranschens livsmedelsflöden. Under det senaste året har utsläppen av CO2e minskat med 15 procent per rundtur som en returlåda snurrar i retursystemet.

”Vår drivkraft är att utveckla så enkla, effektiva och hållbara lösningar som möjligt för dagligvarubranschen. Varje dag skickar vi ut över 500.000 returlådor i systemet, så en minskning av utsläppen med 15 procent per rundtur och låda innebär en minskning för branschen med över 1.500 ton CO2e på ett år”, säger Anna Elgh, VD på Svenska Retursystem.

Tack vare en ökad andel förnybar energi vid tillverkningen och en förlängd livslängd på returlådorna har klimatavtrycket från en rundtur för en returlåda minskat från 72 till 61 gram CO2e.

Returlådorna tillverkas i Storbritannien och Svenska Retursystem för en kontinuerlig dialog med sina leverantörer om vikten av att öka andelen förnybar energi. Under det senaste året har en dramatisk förbättring skett hos leverantören av returlådor, som ökat sin andel förnybar energi från 30 till 84 procent.

Att förlänga livslängden på returlådorna för att slippa tillverka nya lådor är också avgörande för systemets hållbarhetsprestanda. Genom fysisk kontroll av beståndet av lådor har Svenska Retursystem konstaterat att livslängden är minst 15 år i snitt. Detta har uppnåtts genom effektiva lagningsmetoder och en god hantering i hela varuflödeskedjan.

Grundidén med retursystemet är att dagligvarubranschens distribution ska ske i gemensamma returpallar och returpallar, som kan användas om och om igen. Svenska Retursystems lådor tillverkas av tålig, återvinningsbar plast. När en returlåda är trasig och inte längre går att laga, mals plasten ned och återanvänds för tillverkning av nya returlådor i en sluten cirkulär affärsmodell.

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)