Sommarens torka leder till kraftigt ökade råvarukostnader

PUBLICERAD: 9 oktober 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Sommarens torka driver upp råvarukostnaderna för svenska livsmedelsproducenter. De ökade kostnaderna måste leda till ökade konsumentpriser, annars finns inget ekonomiskt utrymme för nödvändiga investeringar, konstaterar Livsmedelsföretagen i sitt senaste konjunkturbrev. 

Drygt 80 procent av Livsmedelsföretagens medlemmar uppger att de kommer att behöva öka leveranspriserna mycket eller en del på grund av ökade råvarukostnader.

”Det är billigt att köpa mat i Sverige men det är dyrt att producera den, och många livsmedelsföretag kämpar med låga marginaler. För ett genomsnittligt livsmedelsföretag står råvarorna för 60 procent av omsättningen. Det säger sig självt att om råvarukostnaderna ökar så kraftigt som de nu ser ut att göra så kommer det att drabba producenterna väldigt hårt, i synnerhet de producenter som redan är pressade lönsamhetsmässigt”, säger Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.

Han jämför den nuvarande krisen med den globala råvarukrisen 2007-2008, som också innebar minskad lönsamhet för svenska livsmedelsföretag. Då ledde inte krisen till märkbart höjda konsumentpriser, utan livsmedelsindustrin fick hantera sina höjda kostnader genom effektivare produktion.

”En stor del av livsmedelsproducenterna har redan gjort de effektiviseringar man kan och kommer inte på egen hand klara av att svälja de ökade råvarukostnaderna. För att vi ska undvika en försvagning av den redan hårt pressade svenska livsmedelsindustrin måste kostnaderna fördelas i hela livsmedelskedjan och nå ända ut till konsumenten. Det är kanske uppenbart men tål att sägas ändå; utan svenska livsmedelsproducenter blir det inga svenska livsmedel”, säger Carl Eckerdal.

Konjunkturbrevet innehåller även en enkät om hur medlemsföretagen har påverkats av den starka vegantrenden: 

• 35% har påverkats positivt eller mycket positivt
• 32% har breddat sitt produkterbjudande av veganska alternativ
• 47% har nyligen introducerat veganska alternativ

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)