Sommarens torka driver upp råvarukostnaderna för svenska livsmedelsproducenter. De ökade kostnaderna måste leda till ökade konsumentpriser, annars finns inget ekonomiskt utrymme för nödvändiga investeringar, konstaterar Livsmedelsföretagen i sitt senaste konjunkturbrev.
Drygt 80 procent av Livsmedelsföretagens medlemmar uppger att de kommer att behöva öka leveranspriserna mycket eller en del på grund av ökade råvarukostnader.
”Det är billigt att köpa mat i Sverige men det är dyrt att producera den, och många livsmedelsföretag kämpar med låga marginaler. För ett genomsnittligt livsmedelsföretag står råvarorna för 60 procent av omsättningen. Det säger sig självt att om råvarukostnaderna ökar så kraftigt som de nu ser ut att göra så kommer det att drabba producenterna väldigt hårt, i synnerhet de producenter som redan är pressade lönsamhetsmässigt”, säger Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.
Han jämför den nuvarande krisen med den globala råvarukrisen 2007-2008, som också innebar minskad lönsamhet för svenska livsmedelsföretag. Då ledde inte krisen till märkbart höjda konsumentpriser, utan livsmedelsindustrin fick hantera sina höjda kostnader genom effektivare produktion.
”En stor del av livsmedelsproducenterna har redan gjort de effektiviseringar man kan och kommer inte på egen hand klara av att svälja de ökade råvarukostnaderna. För att vi ska undvika en försvagning av den redan hårt pressade svenska livsmedelsindustrin måste kostnaderna fördelas i hela livsmedelskedjan och nå ända ut till konsumenten. Det är kanske uppenbart men tål att sägas ändå; utan svenska livsmedelsproducenter blir det inga svenska livsmedel”, säger Carl Eckerdal.
Konjunkturbrevet innehåller även en enkät om hur medlemsföretagen har påverkats av den starka vegantrenden:
• 35% har påverkats positivt eller mycket positivt
• 32% har breddat sitt produkterbjudande av veganska alternativ
• 47% har nyligen introducerat veganska alternativ
Carina Malm