Sedan 2015 har Coop renodlat sina butiker från fem till tre butikskoncept: Lilla Coop, Coop och Stora Coop. Nu tas ytterligare ett steg till endast två format, vilket innebär att Lilla Coop försvinner.
”Vi är väldigt nöjda med att det strategiska beslutet om färre format visat sig vara helt rätt. Under de senaste åren har det skett en stor utveckling på marknaden och inom Coop, och vi kan nu ta nästa steg i resan mot moderna och flexibla kundupplevelser som är skräddarsydda för lokala behov”, säger Magnus Johansson, VD för Coop Sverige AB.
Existerande modulbaserade lösningar, som post och kiosk, kommer att kompletteras med ytterligare moduler, till exempel bistro eller upphämtningsmoduler för online-handeln. Genom att butikerna kan välja mellan fler moduler kan kunderbjudandet anpassas till lokala behov.
De butiker, som redan är omställda eller på väg att ställas om till Lilla Coop, kommer på sikt att verka under Coop-namnet. I övrigt påverkas inte butikerna och därmed inte heller kunderna, uppger Coop i ett pressmeddelande.
Carina Malm