Sju av tio vill bli bättre på att handla klimatsmart mat

PUBLICERAD: 16 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Sju av tio svenskar uppger att de vill bli bättre på att handla livsmedel som minskar deras klimatavtryck men många upplever det som svårt i praktiken. Det visar en undersökning som ICA har genomfört i samarbete med Kantar Sifo. 

Enligt undersökningen uppger 46 procent att de har klimatångest och nästan lika många, 42 procent, upplever att det är svårt att minska sin negativa klimatpåverkan. Unga mellan 18 och 29 år är mest oroade och även mest medvetna om hur matvalen påverkar klimatet. Mest villiga att förändra sina vanor är unga kvinnor.

ICA:s verktyg Mitt klimatmål har tagits fram för att hjälpa och guida alla som vill sänka sitt klimatavtryck genom att handla mat mer medvetet. 

”Med Mitt klimatmål vill vi göra det så enkelt som möjligt för våra kunder att ta kontroll över sitt klimatavtryck. Tjänsten beräknar vilket koldioxidavtryck kundens matinköp på ICA har, ger tips om varor som kan bytas ut och inspirera med goda klimatguidade recept. Vi vill visa att alla kan göra något för att dämpa sin klimatångest, och ett effektivt första steg är att börja med maten”, säger Maria Smith, Chef CR Strategi och Utveckling på ICA Sverige.

ICA har även tagit fram konkreta tips för fler hållbara beslut i vardagen med hjälp av beteendestrategen Ida LemoineBeteendelabbet

”En stor del av våra val i butiken sker på autopilot vilket ibland kan leda till beslut som varken är bra för oss själva eller klimatet. Att välja rätt kan upplevas svårt, vilket i sin tur kan skapa en känsla av maktlöshet och minskat engagemang. Som tur är vill många förändra sitt beteende och handla mer hållbart, och små förändringar i vardagen kan göra stor skillnad i längden”, säger Ida Lemoine.

Här är några av tipsen:

  • Ställ inte för höga krav – börja med små förändringar
  • Koppla bort autopiloten – satsa på att handla utvilad med energi att fatta kloka beslut
  • Gör det lätt att göra rätt – ta hjälp av recept på klimatsmarta rätter
  • Gör det socialt – inkludera familj och vänner i klimatmålen

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av ICA, mellan den 16 och 31 juli 2018 med över tusen respondenter i hela Sverige. 

Se hur Mitt klimatmål fungerar HÄR

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)