Sju av tio vill bli bättre på att handla klimatsmart mat

PUBLICERAD: 16 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Sju av tio svenskar uppger att de vill bli bättre på att handla livsmedel som minskar deras klimatavtryck men många upplever det som svårt i praktiken. Det visar en undersökning som ICA har genomfört i samarbete med Kantar Sifo. 

Enligt undersökningen uppger 46 procent att de har klimatångest och nästan lika många, 42 procent, upplever att det är svårt att minska sin negativa klimatpåverkan. Unga mellan 18 och 29 år är mest oroade och även mest medvetna om hur matvalen påverkar klimatet. Mest villiga att förändra sina vanor är unga kvinnor.

ICA:s verktyg Mitt klimatmål har tagits fram för att hjälpa och guida alla som vill sänka sitt klimatavtryck genom att handla mat mer medvetet. 

”Med Mitt klimatmål vill vi göra det så enkelt som möjligt för våra kunder att ta kontroll över sitt klimatavtryck. Tjänsten beräknar vilket koldioxidavtryck kundens matinköp på ICA har, ger tips om varor som kan bytas ut och inspirera med goda klimatguidade recept. Vi vill visa att alla kan göra något för att dämpa sin klimatångest, och ett effektivt första steg är att börja med maten”, säger Maria Smith, Chef CR Strategi och Utveckling på ICA Sverige.

ICA har även tagit fram konkreta tips för fler hållbara beslut i vardagen med hjälp av beteendestrategen Ida LemoineBeteendelabbet

”En stor del av våra val i butiken sker på autopilot vilket ibland kan leda till beslut som varken är bra för oss själva eller klimatet. Att välja rätt kan upplevas svårt, vilket i sin tur kan skapa en känsla av maktlöshet och minskat engagemang. Som tur är vill många förändra sitt beteende och handla mer hållbart, och små förändringar i vardagen kan göra stor skillnad i längden”, säger Ida Lemoine.

Här är några av tipsen:

  • Ställ inte för höga krav – börja med små förändringar
  • Koppla bort autopiloten – satsa på att handla utvilad med energi att fatta kloka beslut
  • Gör det lätt att göra rätt – ta hjälp av recept på klimatsmarta rätter
  • Gör det socialt – inkludera familj och vänner i klimatmålen

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av ICA, mellan den 16 och 31 juli 2018 med över tusen respondenter i hela Sverige. 

Se hur Mitt klimatmål fungerar HÄR

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx