Sju av tio svenskar uppger att de vill bli bättre på att handla livsmedel som minskar deras klimatavtryck men många upplever det som svårt i praktiken. Det visar en undersökning som ICA har genomfört i samarbete med Kantar Sifo.
Enligt undersökningen uppger 46 procent att de har klimatångest och nästan lika många, 42 procent, upplever att det är svårt att minska sin negativa klimatpåverkan. Unga mellan 18 och 29 år är mest oroade och även mest medvetna om hur matvalen påverkar klimatet. Mest villiga att förändra sina vanor är unga kvinnor.
ICA:s verktyg Mitt klimatmål har tagits fram för att hjälpa och guida alla som vill sänka sitt klimatavtryck genom att handla mat mer medvetet.
”Med Mitt klimatmål vill vi göra det så enkelt som möjligt för våra kunder att ta kontroll över sitt klimatavtryck. Tjänsten beräknar vilket koldioxidavtryck kundens matinköp på ICA har, ger tips om varor som kan bytas ut och inspirera med goda klimatguidade recept. Vi vill visa att alla kan göra något för att dämpa sin klimatångest, och ett effektivt första steg är att börja med maten”, säger Maria Smith, Chef CR Strategi och Utveckling på ICA Sverige.
ICA har även tagit fram konkreta tips för fler hållbara beslut i vardagen med hjälp av beteendestrategen Ida Lemoine på Beteendelabbet.
”En stor del av våra val i butiken sker på autopilot vilket ibland kan leda till beslut som varken är bra för oss själva eller klimatet. Att välja rätt kan upplevas svårt, vilket i sin tur kan skapa en känsla av maktlöshet och minskat engagemang. Som tur är vill många förändra sitt beteende och handla mer hållbart, och små förändringar i vardagen kan göra stor skillnad i längden”, säger Ida Lemoine.
Här är några av tipsen:
- Ställ inte för höga krav – börja med små förändringar
- Koppla bort autopiloten – satsa på att handla utvilad med energi att fatta kloka beslut
- Gör det lätt att göra rätt – ta hjälp av recept på klimatsmarta rätter
- Gör det socialt – inkludera familj och vänner i klimatmålen
Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av ICA, mellan den 16 och 31 juli 2018 med över tusen respondenter i hela Sverige.
Se hur Mitt klimatmål fungerar HÄR
Carina Malm