Var femte konsument köper mer svenskt efter sommarens torka

PUBLICERAD: 9 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


En av fem konsumenter köper mer svenskt kött och även andra svenskproducerade livsmedel efter sommaren och torkan. Det visar en undersökning som har gjorts på uppdrag av Land Lantbruk.

Kantar Sifo har under perioden 2-5 september genomfört webbintervjuer med 1.032 personer. En av frågorna löd: ”Har sommarens torka gjort att du handlar mer eller mindre svenskt kött, jämfört med innan sommaren?” Totalt uppgav 20 procent att de handlar mer svenskt kött medan 69 procent svarade att de köper lika mycket. 5 procent svarade tveksam/vet ej och 2 procent uppgav att de köper mindre svenskt kött. 4 procent svarade att de aldrig köper svenskt kött.

Nästan lika många, 19 procent, svarade att de handlar mer svenskproducerade matvaror, exklusive köttprodukter, jämfört med innan sommaren. 74 procent svarade att de handlar lika mycket. Skillnaderna mellan mäns och kvinnors svar var överlag små.
 
Maria Forshufvud, VD i Svenskmärkning som står bakom ursprungsmärkningen Från Sverige, säger att resultatet från undersökningen är glädjande och helt i linje med Svenskmärknings strävan att få fler att välja svenskt. 

”Det visar att det finns en medvetenhet och att de initiativ, upprop och aktiviteter som görs för att beskriva böndernas situation och att vikten av att handla svenskt verkligen går fram”, säger Maria Forshufvud till Land Lantbruk.

Hon ser också positivt på att skillnaden är så liten mellan mäns och kvinnors köpvanor när det gäller svenskproducerat.

”Ibland ser vi att det är kvinnor som är mer medvetna. Det här visar att många i sitt sätt att handla signalerar att de bryr sig om det svenska.”

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx