Var femte konsument köper mer svenskt efter sommarens torka

PUBLICERAD: 9 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


En av fem konsumenter köper mer svenskt kött och även andra svenskproducerade livsmedel efter sommaren och torkan. Det visar en undersökning som har gjorts på uppdrag av Land Lantbruk.

Kantar Sifo har under perioden 2-5 september genomfört webbintervjuer med 1.032 personer. En av frågorna löd: ”Har sommarens torka gjort att du handlar mer eller mindre svenskt kött, jämfört med innan sommaren?” Totalt uppgav 20 procent att de handlar mer svenskt kött medan 69 procent svarade att de köper lika mycket. 5 procent svarade tveksam/vet ej och 2 procent uppgav att de köper mindre svenskt kött. 4 procent svarade att de aldrig köper svenskt kött.

Nästan lika många, 19 procent, svarade att de handlar mer svenskproducerade matvaror, exklusive köttprodukter, jämfört med innan sommaren. 74 procent svarade att de handlar lika mycket. Skillnaderna mellan mäns och kvinnors svar var överlag små.
 
Maria Forshufvud, VD i Svenskmärkning som står bakom ursprungsmärkningen Från Sverige, säger att resultatet från undersökningen är glädjande och helt i linje med Svenskmärknings strävan att få fler att välja svenskt. 

”Det visar att det finns en medvetenhet och att de initiativ, upprop och aktiviteter som görs för att beskriva böndernas situation och att vikten av att handla svenskt verkligen går fram”, säger Maria Forshufvud till Land Lantbruk.

Hon ser också positivt på att skillnaden är så liten mellan mäns och kvinnors köpvanor när det gäller svenskproducerat.

”Ibland ser vi att det är kvinnor som är mer medvetna. Det här visar att många i sitt sätt att handla signalerar att de bryr sig om det svenska.”

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206