Vi kommer allt närmare en digitaliserad dagligvaruhandel 

PUBLICERAD: 30 augusti 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Rapporten ”En digitaliserad dagligvaruhandel”, som HUI Research har gjort på uppdrag av DLF, visar hur branschen kommer att se ut när försäljningen av dagligvaror över nätet står för en tiondel av försäljningen. 

”Vi har sett i andra branscher vilka enorma förändringar, utmaningar men också möjligheter, digitaliseringen för med sig, samt hur fort den kommer”, säger Jörgen Friman, VD på DLF.

Tillväxten för digital mathandel har enligt HUI Research legat i snitt kring 30 procent per år de senaste åren, men för lösplock uppgick den till 38 procent förra året, samtidigt som middagslösningar backade med 8 procent. Svensk Handel räknar med att tillväxten ligger på mellan 18 och 28 procent årligen fram till 2025.

”Ett av de områden som påverkas mest av digitaliseringen är kampanjer. Ledtider försvinner och den som använder data smart kan blixtsnabbt lansera individualiserade kampanjer. Försäljning online medför även utökade analysmöjligheter. Görs inte det blir den digitala butiken bara en fysisk butik på nätet”, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.

Utifrån den nya kartbilden dras slutsatser om digitaliseringens konsekvenser: Ökande prispress på dagligvarumarknaden, men också nya möjligheter att arbeta med differentierade priser, att AI och röststyrd shopping kan leda till en renässans för de starka varumärkena, att butiksformaten kommer att förändras då även de fysiska butikerna behöver svara upp mot kundernas efterfrågan på ett individualiserat och lokalt utbud. 

Dessutom kommer förpackningarnas utformning och design att behöva förändras när produkterna marknadsförs och inhandlas på nya sätt.

”Vi får ofta frågan om inte Sverige har för få invånare och är för glest befolkat för att det ska gå att sälja mat på nätet i stor skala. Sanningen är att centrala Stockholm är lika tätbefolkat som London och att den som placerar ett lager klokt i Mälardalsregionen har fyra miljoner svenskar mindre än två timmar bort. Det skulle jag säga är ganska goda förutsättningar”, säger Jonas Arnberg.

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx