Tabasco firar 150 år med att lansera två nya produkter

PUBLICERAD: 23 augusti 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Sedan länge har Tabascos sortiment bestått av fyra produkter i svenska dagligvaruhyllor, men lagom till pepparsåsens 150-årsjuibleum lanseras de två nyheterna Tabasco Buffalo Style och Tabasco Sweet & Spicy.

”Det känns otroligt spännande att lansera de här nyheterna. Det är två smaker som verkligen tillför portföljen och kategorin något, dessutom i storleken 150 ml som inte finns sedan tidigare. Båda såserna är Tabascos mildaste, vilket är perfekt för dem som annars tycker att originalsåsen känns lite för stark. Smakerna ligger verkligen i tiden och passar perfekt för den matlagning som är het just nu”, säger Tilda Jönsson, nordisk produktchef på Arvid Nordquist.

”Tabaso är mest känd som en stark sås, men den sätter inte bara sting på maten utan fungerar även som en fantastisk smakhöjare

Tabasco Buffalo Style har en kryddig och syrlig smak, som uppges passa till dipp-sås, grytor, hamburgare och chicken wings. Tabasco Sweet & Spicy är Tabascos originalsås med asiatiska kryddor, anpassad till nudelrätter, friterade räkor, kyckling och grönsaker. 

Tabasco togs fram av Edmund Mcllhenny, som fick med sig några chilifrön från Centralamerika och planterade dem på Avory Island. Mcllhenny fick patent på tekniken för att tillverka såsen av handplockad chili, som pressas och lagras på ekfat i tre år. Tabasco drivs fortfarande som ett familjeföretag och receptet har gått i arv till den femte generationen Mcllhenny. Tabascos Original består endast av tre ingredienser: chilipeppar, salt och vinäger. 

Tabasco distribueras idag till närmare 200 länder världen över.

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx