Produktionen av ekologisk mjölk ökade med 12 procent 2017

PUBLICERAD: 22 augusti 2018
UPPDATERAD: 21 februari


2017 ökade invägningen av ekologisk mjölk med 45.000 ton, vilket är 12 procent mer än 2016. Det innebär att 15 procent av den totala mjölkinvägningen 2017 var ekologisk. Det visar Jordbruksverkets samlade statistik över den ekologiska animalieproduktionen 2017. Andelen ekologisk mjölk ökade stadigt fram till och med 2012. 2013-2015 låg den på en relativt stabil nivå för att öka igen 2016 och 2017. 

Invägningen av ekologiska ägg minskade med knappt fem procent 2017, efter en lång rad av år med ökad produktion. I ett längre tidsperspektiv har dock invägningen av ekologiska ägg ökat kraftigt – med hela 90 procent – sedan 2010. 2017 låg andelen ekologiska ägg på 17 procent.

Slakten av ekologiskt hållna nötkreatur och grisar var relativt stabil 2017, jämfört med 2016, medan slakten av ekologiskt hållna får och lamm minskade något. Ungefär 15 procent av de slaktade nötkreaturen var ekologiska. Motsvarande siffra för grisar samt får och lamm var 2 respektive 21 procent.

Produktionen av ekologiska slaktkycklingar ökade med 9 procent 2017, jämfört med 2016, vilket är betydligt mindre än den kraftiga produktionsökningen 2016. Den ekologiska kycklingen står dock bara för en procent av den totala kycklingproduktionen i Sverige. 

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1