En nestor i den globala förpacknings- och designvärlden har gått bort. Lars G. Wallentin har avlidit efter en längre tids sjukdom.
Lars föddes i Halmstad och gick grafisk utbildning på Grafiska Institutet i Stockholm, som var en statlig högskola för utbildning inom reklam.
I mitten på 1960-talet flyttade han till Schweiz för ett jobb på Nestlés huvudkontor i Vevey. Där blev han kvar i nästan 40 år, under många år som ansvarig för förpackningsdesignen i koncernen. Han jobbade till exempel med utveckling och kreativa designlösningar för strategiska livsmedelsvarumärken som Nestlé, Nescafé, Maggi, Buitoni, Nesquik och KitKat.
För mer än 10 år sedan gick Lars i pension, vilket inte var lika med att han trappade ner, snarare tvärt om. Lars kom att resa kors och tvärs över hela jorden för att hjälpa varumärkesägare att ta fram ny design och inte minst för att stå på scenen och utbilda personal på sitt mycket speciella och humorfyllda sätt. Oftast var åhörarna en viktig del av presentationerna och Lars delade frikostigt med sig av produktprover på sådant han tyckte var bra design. Lars hade helt enkelt förmågan att fånga åhörarnas uppmärksamhet, många gånger utan mikrofonförstärkning, röstresurserna räckte långt.
Livsmedels- och förpackningsbranschen har nu förlorat mycket förpackningsdesignkunskap. Lars anda kommer dock att prägla branschen länge än, hans fyra böcker i favoritämnet förpackningsdesign lever kvar, böcker som översatts både till ryska och kinesiska.
Lars Wallentin blev 79 år.